EIROPAS LATVIEŠU LAIKRAKSTS
Veiksmes stāsts no Ventspils puses
116587

   20.04.2021

 

 

Nomaļā lauku mājā Ventspils pusē tapušu futūristisku produktu pircēji izķer četru minūšu laikā. Jāni, vai tu esi azartisks cilvēks?

Jā un nē. Mani nekad nav saistījušas azartspēles vai loterijas, bet manī ļoti spēcīgs ir sacensības gars. Ja runa ir par darbu vai spēli, tad es “atdošu sevi visu”, lai būtu pirmais un labākais.

 

Vai tu pats esi liels datorspēļu spēlētājs un entuziasts?

O, jā! Esmu ar datorspēlēm uz “tu”. Man bija kādi septiņi gadi, kad man nopirka pirmo Play Station, un daudzi gadi tika pavadīti televizora priekšā. Spēlēju Counter Strike, vēlāk World of Warcraft, un arī tagad pa vakariem ar  draugiem uzspēlējam Warzone. Spēles  bijušas liela daļa no manas dzīves, un tāpat ir lielākai daļai no mūsu uzņēmuma komandas. Varbūt tas ir viens no iemesliem, kāpēc esam tik veiksmīgi – mēs ļoti labi izprotam mūsu auditoriju.

 

Kas veido “Azeron” komandu?

Vadībā esam pieci. Kā pirmo gribu minēt Robertu Daiginu, kas mums pievienojās pāris mēnešus pēc dibināšanas un atbild par ražošanas procesiem. Tajā laikā strauji auga ražošana, un viņš kā ļoti radošs technisks cilvēks bija gatavs uzņemties ražošanas vadību. Dibinātāju vidū ir Aļģis Laureckis, manuprāt, Ventspils jaudīgākais programmētājs. Inga Vanaga, savukārt, ir viena no spēcīgākajām 3D modelēšanas speciālistēm Latvijā. Es (Jānis Kūlbārdis) atbildu par visiem biznesa  procesiem, administratīvajiem, finanču un mārketinga jautājumiem. Tomēr pats galvenais  “vaininieks” ir Imants Daigins, kuŗš ir “Azeron” idejas un produkta autors. Uzņēmumā viņš atbild par attīstību un kopā ar Ingu Vanagu strādā pie jaunu produktu radīšanas.

 

 

 

Kā radās ideja par unikālo videospēļu tastatūru, kas vēlāk noveda pie uzņēmuma “Azeron” dibināšanas?

Tiem, kas spēles nespēlē, varu paskaidrot, ka,  spēlējot datorā, lietotāja labā roka darbojas ar peli, bet kreisā – ar klaviatūras “W, A, S, D” taustiņiem, kas nodrošina kustību uz augšu, leju, pa labi un kreisi. Līdz ar to rokas vidējie pirksti kā “iesaldēti” karājas virs šīm pogām. Tomēr vienlaicīgi spēlē jāizmanto arī citas pogas, kas virza spēli uz priekšu.

 

Iedomāsimies – ir 2012. gads, un iznāk spēle Guild Wars 2, kuŗā ļoti daudz spēlētāju spēlē vienlaicīgi un atrodas vienā kopīgā zonā. Spēlei ir arī ļoti daudz “mainīgo lielumu”, jāiziet dažādas misijas, jāspēlē sadarbībā pret citiem spēlētājiem vai kopā ar tiem jāuzveic pūķi un citi “monstri”, tātad vienlaicīgi jāspēj darīt daudzas un sarežģītas darbības. Imants uzreiz saprata, ka viņam nav ērti spēlēt ar esošo tastatūru, un sāka meklēt kādus labākus risinājumus internetā, bet neko tā arī neatrada. Būdams “ praktiskais latvietis ”, Imants mājās uztaisīja savu koka klaviatūru vai keipadu (keypad), kuŗā apvienoja labāko no divām pasaulēm - klaviatūras pogas un Play Station tambstiku (thumbstick), kas nodrošina kustību dažādos virzienos. Līdz ar to Imanta risinājumā kustību nodrošina īkšķis, kamēr pārējie četri pirksti var efektīvi spiest nepieciešamās pogas. Imants to visu savienoja ar datoru, bet gandrīz visi materiāli bija turpat mājās atrasti, vienkārši un ģeniāli. Viņi ar brāli Robertu ir techniskās domāšanas cilvēki, kas no nekā var uztaisīt kaut ko izcilu un funkcionālu.

 

Laika gaitā Imantu nepameta doma, ka varbūt vēl kādam pasaulē noderētu šāds produkts. Tajā laikā sāka parādīties pirmie 3D printeri, un daži bija iegādāti arī Ventspils augstskolā. Imants, pēc profesijas  konditors, meta kaunu pie malas un brauca uz augstskolu, lai atrastu kādu, kas viņam ierādītu, kā darboties ar 3D printeri. Tur viņš satika Ingu Vanagu. Vēlāk viņi atklāja, ka abiem patīk spēlēt datorspēles, viens otrā ieskatījās, un,  var teikt, ka uzņēmuma “Azeron” tapšanas laikā tapa arī Imanta un Ingas ģimene. 

 

Galvenais izrāviens produkta attīstībā iesākās tad, kad 3D printeri par pieņemamām cenām kļuva plaši pieejami, un tos varēja pasūtīt no Ķīnas. Tas ļāva Imantam un Ingai mājās turpināt darbu pie produkta modelēšanas un izstrādes, un tūlīt uz vietas pārbaudīt savas idejas.

 

Kā top produkts 3D printerī?

Mūsu produktam izmantojam 3D printeri ar plastikas diegu vai filamentu, kas tiek sakarsēts līdz kušanas temperatūrai, un pēc tam šķidrā plastika pa ļoti šauru sprauslu tiek nogādāta noteiktās vietās pēc x un y koordinātēm. Var teikt, ka notiek printēšana trīs dimensijās. Mūsu produkts ir sarežģīts, tam ir aptuveni 50 korpusa plastmasas detaļas, un katru no tām ir jāuztaisa tā, lai tās varētu salikt kopā, lai viss darbotos. Produkts tapa Imanta un Ingas mājās, īstos mājražošanas apstākļos.

 

Vienmēr atcerēšos pirmo reizi, kad aizbraucu pie Imanta un Ingas apskatīt ražošanu. Viņi dzīvoja nomaļā lauku mājā kādus 20 km no Ventspils, kur tuvākais veikals ir pāris kilometrus tālāk un labs gabals jābrauc pa grants ceļu. Brīnos, bet tur bija internets! Pavērās tāds skats – lauku mājas dzīvojamā istabā vienā pusē Inga strādā pie sava datora, otrā pusē Imants ar skrūvgriežiem un lodāmuriem “ķimerējas” ap keipadu (keypad), kamēr blakus uz galda darbojas trīs 3D printeri, bet virtuvē pie ledusskapja darbojas vēl divi 3D printeri. Un tie visi kaut ko printē ārā! Sajūta bija episka! Sapratu, ka šeit, “nekurienes vidū” divi ģeniāli cilvēki ir izveidojuši produktu, ko lietos visā pasaulē! Kaut arī toreiz mēs to īsti neapzinājāmies. (Video var vērot, kā top “Azeron” tastatūras)

 

Kā jaunā videospēļu tastatūra ieraudzīja dienasgaismu?

Mājās veidojot produktu, Imants sāka arī domāt par biznesa attīstīšanu. Produkta tālākai attīstībai un programmēšanas darbam piesaistījās Aļģis Laureckis, kuŗš izveidoja arī “Azeron” mājaslapu. Savu darbu un produkta attīstību Imants un Inga publicēja videospēļu lietotāju forumos. Tomēr pārliecināt cilvēkus pievērst uzmanību jaunam, neparastam, nezināmam produktam ir grūti. Tika uzrunāti You Tube influenceri jeb “jūtūberi”,  un beidzot viens no viņiem,  Bīkss (Beaks), kuŗam tobrīd bija pusmiljons sekotāju, atsaucās. Viņam tika nosūtīta “Azeron” tastatūra, un Bīkss uztaisīja video ar jauno tastatūru. Mēneša laikā viņa video bija četri miljoni skatījumu! Tas bija 2019. gadā,  vēl pirms uzņēmuma dibināšanas.

 

Kā pats nokļuvi “Azeron” komandā?

Mana darba pieredze ir raiba. Pēc vidusskolas, tāpat kā daudzi citi mani klasesbiedri, aizbraucu darba meklējumos uz Angliju, kur,  strādājot dažādus darbus,  nodzīvoju četrus gadus. Tomēr 2013.gadā pienāca “lūzuma punkts”, kad sapratu – ko es te svešumā,  Anglijā,  daru… gribu mājās! Atgriezos Latvijā, redzēju, ka te cilvēki dzīvo, nevis vienkārši izdzīvo. Divdesmit piecu gadu vecumā iestājos augstskolā un sāku arī strādāt vienā no Ventspils jaunuzņēmumiem. Tas bija laiks, kad “uzsūcu” informāciju, cik vien varēju, jo man vienmēr ir gribējies savu biznesu, bet zināju, ka nepieciešama pieredze. Vēlāk pats palīdzēju attīstīt uzņēmumu savam draugam, to apvienojot ar darbu Ventspils Augsto technoloģiju parkā.

 

Draugi mani uzrunāja, ka lūk, ir trīs techniski prāti, kuŗi ir izstrādājuši produktu, bet vajadzētu palīdzību biznesā. Tajā laikā es biju tik ļoti aizņemts, ka sākumā pat atteicu, tomēr katru dienu vēru vaļā “Azeron” mājaslapu un pētīju produktu. Kaut kas mani pie tā “vilka”, jo tomēr esmu “geimeris”. Beidzot sapratu, ka nožēlošu, ja nepiedalīšos šajā projektā, un sazinājos ar Imantu. Ar Ingu, Aļģi un Robertu jau iepriekš biju strādājis kopā dažādos citos projektos. Tagad jau labu laiku visus spēkus veltu tikai “Azeron”, un nevaru iedomāties labāku projektu, kuēā piedalīties! Uzņēmumu SIA “Azeron” oficiāli piereģistrējām 2019.gada 9.jūlijā.

 

Vai “Azeron” īpašā tastatūra ar daudziem kustīgiem “pirkstiem” ir pirmā un vienīgā pasaulē?

Jā, tās ir unikāls produkts. Spēļu tastatūras nav nekas jauns, tādas pasaulē tiek lietotas jau gadiem ilgi. Tomēr ar šādu dizainu nekas līdzīgs nav atrodams.

 

Tajā laikā, kad reģistrējāt uzņēmumu, produktam jau bija sekotāji, entuziasti, bet vai bija arī pircēji?

Pateicoties Beaks, produktam bija ļoti daudz gribētāju. Katru dienu mums pienāca simtiem e-pastu no cilvēkiem, kuŗi gribēja nopirkt mūsu produktu. Vajadzēja rīkoties darīt ļoti ātri. Izvēlējāmies visu ražošanu veikt uz vietas, lai varam atbildēt par kvalitāti un būt droši, ka mūsu klienti būs apmierināti. 

 

Izsludinājām, ka ar 2019.gada 1.septembrī “Azeron” sāks sava produkta pārdošanu. Izveidojām klientu kampaņu līdzekļu piesaistei. Tobrīd bijām paziņojuši, ka mūsu produkta cena būs 120 eiro, taču pirmajā vilnī pārdosim to par 220 eiro, tādā veidā aicinot mūsu pirmos klientus kļūt par „Azeron” investoriem. Pateicībā pirmajiem klientiem solījām būtiskas atlaides nākošajiem “Azeron” produktiem, un mūsu klienti un sekotāji mums noticēja! Pirmajā pārdošanas vilnī 2019. gada 1. septembrī 19:00 pēc Latvijas laika četru minūšu laikā mums burtiski “izķēra” 220 tastatūras 50 000 eiro vērtībā! Mēs zinājām, ka produkts ir foršs, bet kaut ko tādu mēs nebijām gaidījuši. Uzņēmumam, kas dibināts pirms nepilniem diviem mēnešiem, tas bija milzīgs panākums.

 

Sapratām, ka vēl  jāpieņem darbinieki, iepirkām izejmateriālu krājumus. Nolēmām arī, ka ar vienu produktu nepietiek, un Imantam ir “jāatgriežas laboratorijā” un jāturpina darbs, lai uzlabotu esošo un attīstītu nākamos produktus. Mūsu komandai pievienojās Roberts Daigins, un šobrīd mūsu komandā strādā vairāk nekā sešdesmit cilvēki.

 

Kā veicas “Azeron” pandēmijas gadā?

Kopš sākām pārdošanu, mums visu laiku bija izaugsme. Pirmajā pārdošanas vilnī mūsu tastatūru bija nopirkuši vairāki ietekmīgi influenceri no Vācijas, Lielbritanijas, Spānijas. Tie, savukārt, publicēja video ar mūsu tastatūru, un tad sprādziens bija tāds, ka mēs tik tikko spējām apmācīt jaunos kollēgas. Pirmos eiro mārketingam mēs iztērējām tikai 2020.gada februārī, vēl pirms pandēmijas.

 

Martā sākās pandēmija, un visa pasaule “nokļuva mājās”. Tas bija brīdis, kad visi sāka spēlēt spēles, un mēs burtiski “uzsprāgām”. Bija cilvēki, kas pandēmijas laikā palika bez darba, un atvainojās, ka pasūtinājums jāatceļ. Mēs gan mēģinājām palīdzēt, nākt pretī, dot kādas atlaides, jo gribam būt cilvēcīgi. Mums katrs klients ir ļoti, ļoti svarīgs. Mēs ļoti cenšamies noturēt savu cilvēcisko attieksmi, neieiet tādā korporatīvajā režīmā, kad “visi vienādi”.  

 

Kuŗās valstīs ir lielākie “Azeron” tirgi?

Jau vēsturiski 75% mūsu produkta ceļo uz ASV un Kanadu, bet produktu sūtam uz vairāk kā 90 pasaules valstīm. Tastatūru var nopirkt “Azeron” mājalapas, Amazon un Etsy internetveikalos, un mēs to varam piegādāt jebkur, kur piegādā Fedex.

 

Mūsu darbiniekiem arī interesē, un kuŗieni tad produkts dosies. Viņi zina, ka kaut kur, otrā pasaules malā, sēž cilvēks, kas jau ir samaksājis naudiņu un ļoti gaida savu tastatūru. Piemēram, pirms kāda laika piegādājām produktu “jūtūberim“ ar diviem miljoniem sekotāju no Irākas. Liekas, ka tikai Āfrikā vēl palikušas dažas valstis,  kurp “Azeron” nav aizceļojis.

 

Esat ļoti strauji augošs uzņēmums. Vai attīstībai esat izmantojuši Latvijas investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) programmas un atbalstu?

Ar LIAA mums ir ļoti laba sadarbība. Mums ir teikuši, ka neviens tik ātri neapgūst LIAA atbalstu kā mēs, jo mēs augam ļoti ātri. Atbalsts ir neatsverams, un bez tā, mēs nevarētu attīstīties tik ātri un efektīvi. Savukārt  LIAA bieži vien mūs min kā piemēru, lai stāstītu Latvijas jaunuzņēmumu veiksmes stāstus.

 

“Azeron” spēļu tastatūra kļuvusi par ļoti pieprasītu preci. Vai nebaidāties, ka tirgū varētu ienākt lētāki pakaļdarinājumi?

Kopētāju ir daudz, pilns internets, bet katrā komentārā par šiem pakaļdarinājumiem tiek pieminēts “Azeron”. Ar mūsu zīmolu sacensties gandrīz vairs nevar. Mūsu komūnā ir tūkstošiem cilvēku, un viņi ir ļoti lojāli “Azeron”. Kas attiecas uz lielajiem ražotājiem – mēs esam tāds nišas produkts, kas viņiem īsti neinteresē. Piemēram, esam vienīgie pasaulē, kas ražo tastatūru kreiļiem. Esam gandrīz pateicīgi kopētājiem, jo tie tikai reklamē “Azeron” produktu, kas ir daudz labāks un piedāvā augsta līmeņa pēcpārdošanas servisu.

 

Mums vienmēr ļoti svarīgi bijis “nezaudēt seju” mūsu klientu un darbinieku priekšā. Mums ir svarīgi neiet korporatīvo ceļu, bet palikt cilvēcīgiem. Pavisam nesen saņēmām vēstuli no vienas mammas, kuŗas dēlam bijis insults, darbojas tikai viena roka, un, pateicoties mūsu produktam, viņš atkal var spēlēt spēles, un viņa ikdiena paiet daudz interesantāk. Šīs ir lietas, kas mūs dzen uz priekšu.

 

Kādi ir “Azeron” tuvākie nākotnes plāni?

Ir kaudzēm jaunu ideju, kuŗas vēl neesam paspējuši īstenot.  Katru reizi,  ieraugot jauno produktu prototipus,  pat “elpa aizraujas”. Tirgū tos vēl nevaram palaist, un galvenais iemesls ir tas, ka kavējas izejmateriālu piegādes. Problēma ir pārtrūkušās loģistikas ķēdes Ķīnas iekšzemē un starptautiskajos pārvadājumos. Izejmateriālu trūkumu izjūtam ļoti smagi. Pašreiz intensīvi strādājam pie risinājumiem, lai būtu mazāk atkarīgi no šīm ārējām piegādēm. Apskatām variantus, lai nepieciešamās izejvielas varētu ražot Eiropā un varbūt arī Latvijā. Negribam dot klientiem solījumu par jaunu produktu, ja nevaram to piegādāt. Pieprasījums joprojām ir lielāks nekā spējam saražot, un klientiem nākas gaidīt rindā. 

 

Mums ir tik daudz ideju, ka esam ļoti pārliecināti par nākotni. Mēs vienmēr būsim celmlauži un domāsim jaunas lietas!

 


 

Atpakaļ


Apskatīt komentārus (0)



atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:

JŪSU KOMENTĀRS:


Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA