EIROPAS LATVIEŠU LAIKRAKSTS
Novembrī Rīgā koncertēs pianists Ļubomirs Meļņiks
61639
Foto: Aivars Ivbulis

   03.11.2015

 

Ar koncertu 23. novembrī Zirgu ielas koncertzālē Rīgā Latvijā atgriezīsies ukraiņu izcelsmes pianists un komponists Ļubomirs Meļņiks (Lubomyr Melnyk/ Любомир Мельник).

 

Ar apbrīnojamu aizrautību un neatlaidību, kas brīžiem robežojas apsēstību, jau kopš 1968. gada Ļubomirs Meļņiks pārstāv un aizstāv t. s. “nepārtraukto mūziku” (no ‘continuous music’ angļu val.) – savu klaviermūzikas valodu, kuras plūdums, šķiet, nekad neapraujas vai nepārtrūkst. Meļņiks ir gan dzīvs pilnīgas nodošanās savam instrumentam apliecinājums, gan reizē sevis radītās mūzikas un muzicēšanas manieres gūsteknis, jo izniekots skaitās laiks, kas netiek veltīts muzicēšanai, jaunas mūzikas radīšanai vai nošu pierakstu caurlūkošanai un koriģēšanai. Vienlīdz lielu vērību pievēršot gan instrumenta skanējumam, gan harmonijām un melodismam, virtuozā klavierspēles tehnika ļauj viņam radīt virstoņus, kas jaucas, savā starpā saduras un brīžiem pat rada jaunas melodijas. Beigu beigās sākotnējā kompozīcija ir pārvērtusies līdz nepazīšanai.

 

Būdams pazīstamāko minimālistu laikabiedrs, līdz salīdzinoši nesenai pagātnei Meļņiku var uzskatīt par vienu no nenovērtētākajiem māksliniekiem. Jau sācis iepazīt instrumentu un dažādus tā spēles paņēmienus, pilnīgi jaunu pavērsienu attieksmē pret mūziku, muzicēšanu un radīšanu Meļņiks piedzīvoja līdz ar Terija Railija (Terry Riley) didaktiskā skaņdarba “In C” izdzirdēšanu. Tas lika pavērst skatu cita horizonta virzienā un līdzēja pieņemt lēmumu savu turpmāko dzīvi veltīt klaviermūzikai, attīstot savu īpašo “nepārtrauktās muzicēšanas” tehniku. Tiesa, pagāja ilgs laiks, līdz pasaule uzzināja par Meļņika paša eksistenci un daiļradi, jo laikā, kad, piemēram, Stīvs Reihs (Steve Reich) jau varēja nolīgt 20 mūziķu ansambli, lai tie atskaņotu viņa nupat radušās muzikālās ieceres, Ļubomirs Meļņiks bija bez naudas un bieži vien – mājām, Parīzē, pastāvīgi ciezdams badu.

 

Nu tas ir mainījies. Pēdējos gadus Meļņika klavierspēli dzird arvien biežāk, arvien lielākās koncertzālēs un arvien vairāk ļaužu. Iespējams, tas pateicoties viņa draudzībai ar mūziķi Pīteru Broderiku (Peter Broderick), kurš pirms vairākiem gadiem Ļubomiram uzrakstīja cieņpilnu vēstuli, vēloties satikties. Turpmākie notikumi attīstījās strauji. Iepazīšanās ar Folkeru Bertelmanu (Volker Bertelmann) jeb ‘Hauschka’, ar izdevniecības ‘Erased Tapes’ vadītāju Robertu Ratsu (Robert Raths), ar kura gādību kopš 2012. gada nu iznāk daļa Meļņika ierakstu. Uz minēto jauniegūto paziņu izbrīnu un sajūsmu par Meļņika mūziku viņš savulaik atbildējis rāmi: “Džeki, kur jūs bijāt, kad man bija 30?”

 

Pavasarī Durbes luterāņu baznīcā notikušais Ļubomira Meļņika koncerts bija izpārdots. Atgriešanās Latvijā notiek ātrāk nekā gaidīts un sakrīt ar mākslinieka jaunā albuma ‘Rivers and Streams’ klajā nākšanu 29. novembrī. Ja koncerts 9. maijā Durbē notika piektā mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivāla “Zemlika” gaidās, tad 23. novembrī gaidāmais koncerts iekļaujas neregulāro pasākumu sērijā “Zemlika atgādina…”

 

Biļetes uz koncertu Zirgu ielas koncertzālē Rīgā 23. novembrī nopērkamas elektronisko biļešu tirdzniecības vietnē inernetā – Bezrindas.lv. Lētākās no tām tika izpirktas īsi pēc nonākšanas tirdzniecībā. Šobrīd to cena ir 17.00 EUR, bet, tuvojoties koncertam, biļetes kļūs dārgākas. Pārdošanā stingri ierobežots skaits nenumurētu sēdvietu.


Internetā:

www.erasedtapes.com

Ieskats topošajā filmā "The Continuous Music Man"

Ieskats gaidāmajā albumā "Rivers and Streams"

 

 

 


 

Atpakaļ


Apskatīt komentārus (0)



atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:

JŪSU KOMENTĀRS:


Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA